Όπως κάθε άλλη ομάδα ειδικών συμφερόντων στην χώρα μας έτσι και οι Έλληνες Κινηματογραφιστές προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το Κράτος προς ίδιον όφελος.

Ένα από τα αιτήματα τους πέραν των επιδοτήσεων είναι η «υποχρεωτική ποσόστωση ελληνικών και ευρωπαϊκών ταινιών έναντι των αμερικάνικων που κατακλύζουν ανεξέλεγκτα τις αίθουσες» (πηγή in.gr). Αυτό σημαίνει ότι οι ταινίες που θα παιχτούν στις αίθουσες δεν θα καθορίζονται μέσα από τον μηχανισμό της προσφοράς και την ζήτησης αλλά από την αυθαίρετη κρίση κάποιων γραφειοκρατών. Μπορεί να υπάρχει τεράστια ζήτηση για μια ταινία όπως πχ «οι 300» αλλά κάποιες αίθουσες θα είναι εκ των προτέρων κλεισμένες μονάχα για ελληνικές ταινίες. Μιας και τα ποσοστά θα είναι άκαμπτα και καθορισμένα από πριν αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μην ρυθμίζεται δυναμικά το σύστημα. Τα φαινόμενα έλλειψης θέσεων που συναντάμε σε περιόδους υψηλής ζήτησης θα οξυνθούν. Θα είμαστε πιο συχνά αναγκασμένοι να γυρίζουμε σπίτι μας ή τελικά να πηγαίνουμε σε μια άλλη ταινία που αρχικά δεν είχαμε σκοπό να δούμε.

Ο διαχωρισμός σε Αμερικανικές και άλλες ταινίες στην παγκοσμιοποιημένη εποχή μας πλέον δεν έχει νόημα. Ταινίες όπως «Matrix» και «Ο Άρχοντας των δακτυλιδιών» έχουν διεθνές cast (Καναδούς, Βρετανούς κτλ) και έχουν γυριστεί στην Αυστραλία και την Νέα Ζηλανδία αντίστοιχα. Από αυτήν την τελευταία χώρα μάλιστα είναι και ο σκηνοθέτης του LOTR, Peter Jackson. Κάποιος μπορεί να πει ότι μπορούμε να κάνουμε τον διαχωρισμό με βάση την προέλευση της χρηματοδότησης. Και αν ένας Αμερικανός χρηματοδοτήσει μια ελληνική ταινία (με έλληνα σκηνοθέτη, ελληνικό cast, στην Ελλάδα); Που θα καταταχθεί αυτή η ταινία, στις Αμερικανικές ή στις Ελληνικές;

Οι εγχώριες παραγωγές θα έχουν πάντα ζήτηση γιατί οι καταστάσεις και οι χώροι είναι πιο οικείοι και οι καταναλωτές ταυτίζονται πιο εύκολα. Δεν υπάρχει περίπτωση μια ελληνική ταινία να είναι πιασάρικη, όπως η «Λούφα και παραλλαγή – Σειρήνες στο Αιγαίο» και το «Safe sex», και να μην έχει αρκετές αίθουσες. Αν αύριο μεθαύριο βγει το «Παρα πέντε – Η Ταινία» πιστεύεται ότι θα χρειαστεί η Κρατική επιβολή για να έχει αίθουσες;

Εντάξει αυτές οι ταινίες θα πείτε… και με τις μικρές παραγωγές τι θα γίνει; Tough luck, οι αίθουσες δεν είναι Κρατικές για να δικαιούνται από λίγο, είναι ιδιωτικές. Το Village Park πχ δεν υπήρχε πριν 15 χρόνια, ούτε κάποιοι είχαν υποχρέωση να δώσουν τα λεφτά τους για να φτιαχτεί, απλά είδαν ότι έχει ψωμί αυτός ο τομέας και επένδυσαν ανάλογα. Αν θέλουν ας αφήσουν την προσοδοθηρική μέθοδο και ως Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών να φτιάξουν μερικές δικές τους. Δεν έχουμε Σοσιαλισμό αλλά ακόμα και αν είχαμε και απαγορεύονταν οι ιδιωτικές αίθουσες και υπήρχαν μονάχα Κρατικές, το μόνο αποδεχτό για εμένα θα ήταν να υπήρχαν ποσοστά μονάχα στην εκκίνηση αλλά στην πορεία ανάλογα με την ζήτηση να μοιράζονταν και οι αίθουσες.

Δεν καταλαβαίνω γιατί αυτή η ομάδα πρέπει να έχει ιδιαίτερη μεταχείριση και τέτοια προνόμια επάνω στις ξένες περιουσίες. Γιατί πχ να μην έχουμε ποσοστώσεις και στα ράφια των μαγαζιών που πωλούν software; Να μην μπορεί πχ το Πλαίσιο να διαθέσει Αμερικανικό software, που αυτήν την στιγμή «κατακλύζει ανεξέλεγκτα τα ράφια», παραπάνω από ένα ποσοστό.

Το θράσος τους δυστυχώς δεν σταματά στις επιδοτήσεις και τις ποσοστώσεις, ζητούν «να καθιερωθεί η μη προβολή κινηματογραφικών ταινιών στην απογευματινή και βραδινή ζώνη του προγράμματος του Σαββάτου στη δημόσια και ιδιωτική τηλεόραση»!!!

Θέλουν να περιορίσουν τις επιλογές μας (βάζοντας το Κράτος να βγάλει από την μέση τους ανταγωνιστές τους) ώστε αν θέλουμε να δούμε ταινία να πάμε στις δικές τους. Σαν να ζητήσουν οι εστιάτορες να απαγορεύεται η παράδοση φαγητού κατ’ οίκον από τα ντελιβεράδικα για να πηγαίνει ο κόσμος στα εστιατόρια τους αν θέλει να φάει δίχως να μαγειρέψει.

Διαβάστε επίσης:
Ανάλυση της Ελληνικής Οικονομίας: Η Προσοδοθηρία και οι Μεταρρυθμίσεις
Κεκτημένα και προσοδοθηρία

Σχόλια

Advertisements